Cemaat, Allah'a ibadeti aşikâr kılar
İmam Rıza (a.s) şöyle buyurmuştur: “Cemaat namazı; ihlas, tevhid, İslam ve Allah’a ibadet aşikar olsun ve meşhur hale gelsin diye takdir edilmiştir. Cemaat namazı, iyilik ve takva yolunda birbirine yardımda bulunmaya, Allah’a karşı birçok günahtan sakınmaya sebep olur.”
İmam Sâdık (a.s) şöyle buyurmuştur: "Kul, namaza durup namazını hafife alarak kılarsa Allah Tebarek ve Teâlâ meleklerine şöyle buyurur: Bu kulumu görüyor musunuz? Adeta ihtiyaçlarının Benden başkası tarafından karşılandığını zannediyor. Acaba o ihtiyaçlarının Benim elimle karşılandığını bilmiyor mu?" (el-Kafi, 3/269/10).
İmam Sâdık (a.s) şöyle buyurmuştur: "Farz namazı kısa, nafile namazı ise uzun kılmak ibadettendir." (el-Mehasin, 2/46/1136).
Allah Resulü'nün (s.a.a) namazı herkesten daha kamil ve kısaydı. (el-Fakih, 1/306/920; Vesail'uş-Şia, 3/24, 9. Bölüm).
Hz. Lokman (a.s), oğluna öğüt ederek şöyle buyurmuştur: "Mızraklar üzerinde bile olsa namazı cemaatle kıl." (Mehasin, 2/126/1348).
Resûlullah (s.a.a) camide namaz kılma hususunda ağır davranan Müslüman bir grup hakkında şöyle buyurmuştur: "Bir grup mescidde namaz kılmaya çağırılıyorlar (ve erteliyorlar). Nerede ise bir miktar odun toplanmasını ve odunların kapılarına konulmasını, ateş yakılmasını ve böylece evlerinin ateşe verilmesini emredeceğim!" (Vesail, 3/478/2).
İmam Ali (a.s) hakeza bu hususta şöyle buyurmuştur: "Ya cemaat namazlarımızda hazır bulunsunlar ya bizden uzaklaşsınlar, bize komşu olmasınlar ve biz de onlara komşu olmayalım!" (Tenbih'ul Havatir, 2/87).
İmam Sâdık (a.s) şöyle buyurmuştur: "Cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namazdan yirmi dört kat daha faziletlidir. O halde, cemaatle kılınan bir namaz yirmi beş namaz sayılmaktadır." (et-Tehzib, 3/25/85).
Resûlullah (s.a.a) şöyle buyurmuştur: "Her kim beş vakit namazı cemaatle kılarsa kendisine iyi zanda bulununuz." (el-Kafi, 3/371/3).
İmam Rıza (a.s) şöyle buyurmuştur: "Cemaat namazı; ihlas, tevhid, İslam ve Allah'a ibadet aşikar olsun ve meşhur hale gelsin diye takdir edilmiştir. Zira bu tür şeylerin açığa çıkması âlemin doğu ve batısındaki insanlar üzerinde, bir olan Allah'ın hüccetidir. Hakeza münafık, (namaz ve dini) hafife alanlar ikrar edip kabul ettiği şeyi yerine getirsin diye, Müslüman olduğunu açığa vursun, ona dikkat etsin diye ve hakeza insanların birbirinin Müslüman olduğuna şahadetleri mümkün olsun diye cemaat namazı takdir edilmiştir. Bütün bunların yanı sıra, cemaat namazı iyilik ve takva yolunda birbirine yardımda bulunmaya, Allah'a karşı birçok günahtan sakınmaya sebep olur." (Vesail'uş Şia, 5/372/9).
İmam Sâdık (a.s) şöyle buyurmuştur: "Cemaat ve namaz için toplanmak kimin namaz kıldığı, kimin namaz kılmadığı, kimin namazı vaktinde kıldığı, kimin de namazı zayi ettiği bilinsin diye takdir edilmiştir. Eğer cemaat namazı olmasaydı hiç kimse bir diğerinin salah ve temizliğine tanıklıkta bulunamazdı. Zira cemaatle namaz kılmayan kimse Müslümanlar açısından namazsızdır. Zira Allah Resûlü (s.a.a) şöyle buyurmuştur: Hiçbir sebebi ve özrü olmadan mescidde Müslümanlarla namaz kılmayan kimsenin namazı yoktur." (İlel'uş Şerayi', 325/1). (Muhammed Muhammedî Reyşehrî, Mizanu'l-Hikmet).
Okan Egesel
(Kilis Postası Haber Merkezi)