Mübarek Ramazan ayı ile başlayan rahmet ve bereket iklimi, bütün güzelliğiyle devam etmektedir. Millet olarak ihtiyacımız olan, manevi iklimden en güzel şekilde istifade etmenin yollarını araştırmalıyız. Mademki Yüce Allah(cc) bize Ramazan ayını bir mükâfat bir müjde bir kurtuluş olarak vermiştir. Biz kullara düşen, başta oruç olmak üzere ibadet ve itaatle alakalı bilgilerimizi ve gayretlerimizi mutlaka artırmalıyız.
Tutulan orucun maddi ve manevi faydalarını görmek istiyorsak, oruç tutmayı sadece belli bir zaman diliminde yemekten içmekten ayrı kalmak olarak görmememiz lazımdır. Prof. Dr. Haydar Baş Beyin ibadetler konusunda söylediği bir sözü aktararak sohbetimize devam edelim;?İbadetler, tahsildara borç öder gibi yapılmamalıdır. İbadet aşk ile vecd ile sevda ile yerine getirilmelidir.?
Oruç tuttuğu halde, orucun sırlarına vakıf olamadığından, ya da Ramazanın feyz ve muhabbetinden istifade edemediğinden şikâyet edenlerimiz vardır. Büyüklerin bir sözü vardır; ?vusulsüzlük, usulsüzlüktendir?(neticeye varamamak, yol bilememektendir) Her konuda yol gösteren olduğu gibi bu konuda da yol gösterenlerimiz vardır.
Gerek oruç hakkında gerek diğer ibadetler hakkında bilgi edinmek için basit bir ilmihalden, yada yakın bir arkadaşımızdan öğrenmek mümkündür. Ancak biz istedik ki, bilinen zahirin yanında bilinmeyen(ancak erbabınca bilinen) sırlarını öğrenmekle o işten Yüce Allah?ın muradını, hikmet ve sırlarında arayalım?
Bu konuda yine İmam-ı Gazalinin meşhur bir sözünde dediği gibi; ?cevizi kırıp da içine bakmayan, içini de dışı gibi zanneder?
Gerçekten de öyle değil mi, cevizin dış kabuklarının biri yeşil ve acı, birinci kabuğun altında kaba odunsu bir kabuk, onunda içinde asıl cevizin özü ve lezzeti vardır. Buna ulaşmak için de mutlak manada gayret gerekmektedir. Zahmetsiz olmaz?
Oruçtan en güzel şekilde istifade edebilmek isteyenlere faydalandığımız eserlerden orucun batını(manevi) şartlarını, sırlarını aktarmaya çalışalım istedik.
Orucun derecesi üçtür: Avamın orucu, Havassın orucu, Ahass'ul-Havass'ın orucu?
A) Avamın Orucu: Bu oruç, mide ve tenasül uzvunu şehvetlerden sakınmaktır; yani yemek, içmek ve cinsî münasebette bulunmaktan sakınmaktır.
B) Havass?ın Orucu: Kulak, göz, dil, el, ayak ve sâir azaları günahlardan uzak tutmaktan ibarettir.
C) Ahass'ul-Havass'ın Orucu: Kalbi, dünyevî düşüncelerden tamamen arındırıp Allah'tan başka her şeyi kalpten uzaklaştırmaktır. Böyle bir oruç Allah'tan ve kıyamet gününden başka bir şeyi düşünmekle bozulur. Din için düşünmezse dünyayı düşünmek de bu orucu bozar. Bu mertebe, peygamberlerin, sıdıkların ve mukarriblerin(Cennette dereceleri en yüksek olanların) mertebesidir.
Bu mertebenin sözle anlatılması mümkün değildir. Bunun tahkiki sadece amelî yönden mümkündür. Çünkü bu, himmetin bütünüyle Allah'a yöneltilmesi ve Allah'tan başka her şeyi bir tarafa itmek demektir.
UĞUR KEPEKÇİ